Hållbar, säker mobilitet och ökad tillgänglighet till Frillesås vackra omgivningar
Järnvägen som aldrig blev av
1907 började man planera en järnväg mellan Särö och Markaryd. Trots godkännande av kungen 1918 blev projektet aldrig verklighet.


Järnvägen var tänkt att gå via Fjärås, Gällinge, Idala, Horred, Istorp, Kungsäter, Gunnarsjö, Älvsered, Mårdaklev, Kalv, Burseryd och Landeryd. Resan från Särö till Kungsäter skulle ta tre timmar, med sex dagliga avgångar.
Projektets kostnad beräknades till 19 miljoner kr, motsvarande 489 miljoner i dagens penningvärde. Anledningarna till att det aldrig genomfördes är inte dokumenterade – men finansieringsproblem tros vara orsaken.
Källa: Gällinge-Idala hembygdsgille
🇬🇧
The Railway That Never Was
In 1907, plans began for a railway from Särö to Markaryd, officially approved in 1918. It would pass towns like Fjärås, Gällinge, Idala, and end in Landeryd. Six departures were planned per day.
The trip from Särö to Kungsäter would take 3 hours. The estimated cost: 19 million SEK – nearly 489 million SEK in today’s value.
The project was never completed, likely due to financing difficulties.
